La Coruna, Spania

Marina Coruna

Men først en liten trall:
Så seiler vi på havet
i en flott alubåt
og som heter Oda…
…fortsettelsen………
Melodi: Så seiler vi på Mjøsa

Ja ja noen ganger begynner det med en trall når man møter nytt land. Denne gangen viste vi hva som møtte oss men det er alltid spennende å komme på nytt til samme havn. Det er to båthavner i La Coruna men vi valgte denne gangen også Marina Coruna, pga her får alle ARC båtene 25 % avslag. Penger å ta med. Vi ligger ca 5 minutter gangavstand fra sentrum, helt OK.
Men noen betraktningen når man seiler inn nytt land og ny kyst mens dagen begynner å våkne til liv. Det var fortsatt mørkt når skippern vekte meg og det var min tur til å være på vakt. Lars la seg i sofaen slik at han var lett tilgjengelig hvis noe skulle dukke opp på vei inn til byen. Jeg sa jo at jeg hadde tenkt å slappe av på den sofaen men skippern mente at det var lurt å følge med. Når jeg kom opp så jeg hvorfor pga der var det jo masse lys langs land… he he. Så det ble til at jeg fulgte med og det er jo kjempespennende å møte ny kyst. Det var båter, fyrlykter og byene kom mer og mer frem. I fire timer nærmet vi oss Spania mens dagen lyste av dag. En helt annen luft møtte oss, VARME
Nå er det bare å ta frem Ukulelen og bastskjørtet og svinge på hoftene. Et lite problem – Ukulelen må stemmes først og det kan jeg ikke gjøre på nattevakt. Pga det er skippern som også må gjøre, jeg er jo tonedøv. Så vi har våre utfordringer kan man si……
Mange fiskebåter var ute og prøvde seg på fiskelykken denne morgenen vi kom inn mot La Coruna, om de fikk noen fangst er jeg litt usikker på, men det kan jo hende. Håper det.
Man gjør seg noen refleksjoner når man møter land så sakte som i en seilbåt. Tenk på våre forfedre som seilte ut til fremmede farvann, f.eks vikingene. De dro av gårde også så de hva som skjedde…. Det er virkelig til å ta av seg hatten for. Alt av teknisk utstyr hadde de ikke som vi har i dag, men så fantes det ingen containerskip heller der ute. Ikke alle vikingene var krigerske, noen var helt sikkert hyggelige. Hva hyggelige er etter den tids standard kontra i dag! Kanskje litt forskjell? Men vi fikk fortalt at Magnus Bærføtt på Isle of Man var en hyggelig kar…..
Men vi vet at det er ingen» hottetotter» som vil spise oss når vi kommer til nytt land, det er jo i grunnen greit.

Noen avklaringen:
Vinterunderlangbukse og mamelukken er pakket bort + litt flere av de varme klærne, de kommer frem igjen om noen mnd – jippi. Men vi har fortsatt dundyne i senga, ikke varmt nok til å bare ligge med laken. Må nok litt lengre sør før det blir aktuelt.
I havna er det mange nasjonaliteter men ingen norske båter, svenske og danske båter er godt representert, det er jo hyggelig. Våre nærmeste naboer. Engelskmenn er det mange av, fra Falmouth er det jo bare 3 døgn hit så det er nesten som en liten svipptur J

Noen Spanske gloser:
Hola, Por Favor og Gracias……Disse tre glosene kommer man langt med gitt.
Første dagen her gikk vi ut for å spiste Tapas. Det spanske kjøkkenet har jo ikke drukna i en frityr gryte. Og jeg kan bare si det, det smakte himmelsk. Gurrimalla også som jeg sov den natta. Fruen sov i 12 timer, munnen var tørr når jeg våkna, har sikkert sovna med åpen munn, og den hadde ikke lukka seg igjen før etter 12 timer… neida tulla. Se det for deg for et syn! Godt at skippern sov like godt ved siden av meg….
Man kan si det slik etter noen døgn på havet så er det utrolig godt å få sove mer enn 6 timer i strekk. Jippi. Det samme syntes skippern også.
Så er det jo å finne byens atmosfære, en spennende formiddag hadde jeg for meg selv og så meg rundt. Fra kirker, bryllup, turistgater, gatekunst og der folk bor….

Dette bildet av en nonne og en dame kanskje på noenlunde samme alder synes jeg ble et spennende motiv, der 2 verdner møtes:

Etter hvert kom vi inn i vår rolige rytme, jeg stod opp om morgenen og tok meg en løpetur på ca. 1 time, skippern stod opp etterhvert og hadde kaffe og te klart når jeg kom tilbake. Frukt og frokost med aviser til… så kom jo formiddagen og dagen etterhvert.
Så kom spørsmålet etterhvert hva skal vi gjøre i dag….

Skippern har lokalisert en butikk med navnet PUMBO som er en båtutstyrsbutikk, altså «guttegottebutikken».. han har bare hvert det 3 ganger på 4 dager, det er på ingen måte noe å snakke om. På den tiden har også Skippern skiftet en pakning i toalettet, så her er alt i orden.

Mandag 31. juli kaster vi loss og drar videre sørover. Innimellom har vi fulgt med på været og vinden. Dette er jo en utsatt kyst så det er bare å runde når man kan.
Vi hadde gode planer om å ta en tur til Bilbao men det blir det ikke noe av. For det første tar det nesten en hel dag å kjøre dit en vei osv…. så vi drar dit en annen gang….
nå blir det Hola, por favor og gracias for alle pengene…

Dette innlegget ble publisert i Langtur 2017-2018. Bokmerk permalenken.