Lagos, Algarvekysten

På vår seilas fra Sines til Lagos møtte vi et beist av ett containerskip – se bildet og den forurensningen…. Her har båttrafikken litt å gjøre kanskje!

….. etter hvert dvs noen timer runder vi et nes inn til Algarvekysten. Det først neset heter Sao Vincent med et majestetisk fyr

….og rett etterpå neset Ponta de Sagres. Og i det vi runder første fyret får vi voldsom vind, det virka som om vinden tok fart rundt nesen og vi blåste bokstavelig til Sagres.
Der satte vi anker i liten kuling, spite middag og sa god natt. Vi hadde seilt 73 nm så kvelden kom fort til oss denne kvelden.
Når kveldene slutter så brått og tilig, betyr det en tidlig morgen og det gjorde det denne gangen også. Begynner vi to å bli litt gamle/rare…
Det ble et kort bad, litt frokost og så bestemte vi oss for å komme oss ut fra denne ankringsplassen. Det var ikke så veldig trivelig, jeg tror vi må å ha ligget i et sterkt vindfelt. Jeg lå med nois cancelling headsett hele natta, skipper fulgte med. Så han sov jo ikke noe særlig godt den natta.
Vi satte seil og fikk god fart et stykke nordøstover mot Lagos. Ca 7 nm før Lagos døde vinden og det føltes som om temperaturen steg 8 grader +….
På vei inn til Lagos var det et yrende små båtliv rett utenfor innseilingen til havna. Det er noen fantastiske grotter der som turistene besøker.
Vi ble tatt godt imot i havnas resepsjon, og etter hvert kom vi inn i selve havna og her skulle vi være i to døgn. Rett ved siden av oss lå en svensk båt, de bodde i båten her i Lagos.

Hva gjorde vi mens vi lå i havn:
Vasking utvendig og innvendig av Oda og tusen andre små gjøremål som måtte gjøres i en havn.

Skippern fikk kjøpt seg fiskeutstyr, med fiskeutstyr menes fiskesnelle, stang, snøre og diverse kroker. For å si det slik det var et gromt utstyr. Bildet av dette kommer senere når det er montert og klar til bruk..
Forrige gang vi var ute å seilte og det er nok kanskje fortsatt en del fisk uti Atlanteren som har en del piercing.. for skippern mista utallige korker med snøre. Se for deg den piercingen… joda litt spesielt kanskje.
Men kjærestenmin fikk en Blue Marlin…. Det var tøft. Den fikk en god dose Gin før vi fikk den om bord i Oda. Vi snakket ikke om 3 centiliters, mer en halv flaske….
NB: Må kjøpe en flaske Gin til slikt gjøremål. For å si det slik, fisken slapper av etter en god dose Gin…..

Jeg fikk meg en sykkeltur til det lokale fiske og grønnsak – frukt markedet, det er her de lokale handler. Når jeg skrive de lokale, er det de som bor her, de innfødte…. Det er alltid lurt å handle det man kan på det lokale markedet pga da holder det litt lengre i varmen. På supermarkedet er all frukt i kjøler, det har vi ikke kapasitet til om bord i Oda. Frukt og grønt henger i nett under taket. Slik må det være. Disse sykkelturene nyter jeg, ser meg rett og slett litt rundt, kjenner på den lokale stemningen og snakker med folk. Der er utrolig hyggelig og det gir meg en tilfredsstillelse og glede. Joda noe mer skal ikke til.
For hva er egentlig den gode lykkefølelsen, for meg et det blant annet denne følelsen.

Fredagskvelden var i langt opp i byen for å finne en restaurant som serverte paella, hvorfor langt, jo for å unngå der alle andre turistene gikk.
Vi fant en OK restaurant og paellaen var bra. I Lagos er det mange turister for tiden så det kan være lurt å holde på lommeboken….
Litt senere når vi var på vei hjem til Oda, gikk vi forbi en pub i havna for der var det levende musikk. Vi  stoppa opp og sang med en stund, vi sang for full hals blant annet Mama Mia…. Med Abba. Det er så kjekt. Utrolig stemning og morsomt.
Lørdagssmorgen fikk jeg min morgenjoggetur, da møter jeg de som ikke har kommet seg hjem ennå og en del var ute i samme ærend som meg. Det er en flott strandpromenade i Lagos hor det er rent og pent. Deilig å prøve å holde seg i form med musikk på øret, for tiden er det onkel P og Tumbuktu som er mine musikk favoritter for tiden…. De har flott rytme og jeg øver meg på den Karibiske rytmen snart kommer Ukulelen frem… har på ingen måte glemt den men trenger litt hjel, så skippern må også få ånden…..

Lørdagskvelden fant vi en fiske restaurant og der kom de med de fiskene de hadde for kvelden…. De verden. Vi tok den røde og den heter Red Snapper. Det er den fisken som er litt rød, ser litt ut som uer…

På bordet ved siden av oss satt et dansk ektepar, de var fra København. De hadde leilighet og var veldig godt kjent i Lagos og ikke minst de kunne litt portugisisk. De  fortalte mye om Lagos historie og diverse.  Det jeg skriver videre er gjenfortalte fra dem. Tusen takk til de hyggelig danske paret som vi møtte i Lagos.
Rett ved der vi satt var museum for verdens eldste salvemarked, kunne de fortelle.
Til venstre er det bildet av der lenkene har stått. Vi fikk fortalt at lenkene har vært der men ble tatt bort pga det skapte ingen gode minner.

Escarvos – bestyr slave

Her er Henrik sjøfarende, Lagos var hans hjemby. Han var en portugisisk prins. Han bisto med  økonomiske midler blant annet til de andre sjøfarende som Portugal har hatt, eks Vasco da Gama.

Lagos har mye å by på og mine bilder viser bare litt av byen, men noen veggmalerier er det her også.

Denne inngangen til en restaurant synes jeg var flott, se i taket….

Skippern er veldig glad i iskrem, så vi stopper på hvert hjørne det er en iskrem kaffe…
Prøvespises det meste av de variantene som finnes

Jeg fikk også laget en stor porsjon Bolinhos(der er baccalao boller)

Etter våre to dager satte vi kurs mot Alvor, rett øst for Lagos. Her skal vi ligge en stund ikke minst for å planlegge seilasen til Porto Santo/Madeira.
Men først bare kos en laaaannnngg stund

Dette innlegget ble publisert i Langtur 2017-2018. Bokmerk permalenken.