Porto Santo

Heisan der var vi igjen, 7 år siden sist. Du verden så tiden har gått…Dette veggbilde/bumerke laget vi for 7 år siden, nå fikk den en ansiktsløftning:-)

Etter besøk hos toller og havnekontor, kom syklene frem og vi to la ut på sykkeltur til sentrum. Kjente vi oss igjen?
Joda det gjorde vi gitt.
Etter en liten runde litt rundt omkring, det er ikke store forhold her, fant vi en vinbar, bestilte tapas og et par glass hvitvin.
Da hadde vi en liten evaluering av seilturen fra Lagos og hit. Vi snakket om hvor utrolig deilig det er å være på havet når alt fungerer og ikke minst så deilig det er å komme frem til målet og alt er bra med oss begge.
Det gynga litt i kroppen med det gjør det etter noen dager på sjøen.
Så happy var vi etter at vi hadde kommet oss en tur til sentrum og etter å satt oss ned på denne koselige vinbaren:

De første dagene gikk med til de vanlige gjøremål som gjøres når man kommer til land:
– vaske klær
– rydde ting og tang
– støvsuge
– vaske Oda innvendig og utvendig
– se over Oda om alt ser ok ut

Så litt til omgivelsene her på denne øya og hva vi har gjort.
Slik ser moloen ut, mange veggbilder/bumerker som er laget av seilere over mange år, mye historie og morsomt å lese.

Var en tur innom Columbus hus som ligger midt i sentrum, faktisk rett ved kirken. Han bodde her en periode, for å si det slik, det er noen år siden.

Sentrum er pyntet hele sommeren med blomster som henger over gatene. Masse farger. Befolkningen her feirer noe hver helg, en eller annen helgen. Befolkning er katolsk så her er det mye å hente.

En dag hadde vi en flott fjelltur med to toppturer, morsomt. Deilig vær og luftig….

Dette er den ene toppen

.. det var bratt opp

De første trappene opp

Så glad var jeg etter første topptur

Skippern skuer utover havet

…også var det å finne frem…

Her kan man se Madeira

Madeira inni hjertet

Vi var en tur innom en liten Zoo en dag, den ligger ett stykke fra sentrum. Syklene er gode fremkomst middel så vi tråkka oss oppover bakkene,  det er ikke noe EL – sykkel her.

Her var det masse dyr, spesielt fugler og hvert sted med respekt for seg selv har en bar

VIP pappegøye som skravla portugisisk hele tiden

Sjefsfisken til høyre i bildet – den var diger

dette kjæresteparet koste seg

..også må fruen på handletur til supermarkedet innimellom. Her er det et lite stykke å gå/sykle for å komme til supermarkedet. Da fiksa min kjære, rene Petter Smart løsning, denne ordningen til meg. Trillebaggen ble sykkeltilhenger  – en glimrende idee.
Det skal sies at det var noen som så etter meg når jeg kom syklende med dette doningen…. 🙂
For de som vil prøve så er det lurt å ha en trillebag som har gode og stabile hjul. PS  legg spesielt merke til bøyen på bagasjebrettet på sykkelen…. fiffig

båtsykkeltilhenger

Det er hele 9 km sandstrand – i en retning – den turen er nesten 2 mil t/r…

Piren i sentrum

litt større enn den jeg har hjemme

Når vi var her for 7 år siden, fikk vi vite at USA hadde hatt en militærbase her men den var nedlagt. Nå har NATO reetablert aktivitet her, nye kaserner og mye folk i grønne uniformer. Vi har reagert på at det er mye politi og GNR i gatene, de går også vakt i havna. Så verden har endret seg de siste 7 årene. Det vet vi jo.

Ellers så følger vi med på orkanene som gjør veldig mye skade i Karibia og tenker på lokal befolkningen der. Det finnes lite av offentlige etater med midler som rydder etter slike naturkatastrofer.
Trump som gjør nye utbrudd og som destabiliserer veden med sine utspill, og ikke minst valgkampen i Norge.
Nok å holde på med andre ord
Men mest av alt koser vi oss og nyter hver dag på seiltur dette året.
Vi har forøvrig hatt styremøte og begynner å se på været for videre seilas. Forhåpentligvis blir det Madeira og Funchal, etter det Lanzarote. Vi har ikke grodd fast her ennå.

Porto Santo har en 9 km lang sandstrand å friste med. Det er ikke veldig mange turister her ennå, så dette er nok en øy som flere vil dra til etterhvert.

Dette innlegget ble publisert i Langtur 2017-2018. Bokmerk permalenken.