Santa Cruz, Tenerife

Huåhei så kom vi hit igjen

På vei inntil Marinen kom disse å hilste på oss gitt

…dette var ikke niser, men en hvaltype vi vet ikke hvilke.
De lå i havskorpa å slappa av – det var veldig varmt den dagen 🙂

Rederrinnen fulgte med

Havna her er travel med mye aktivitet…

Personalet i Marinaen tok i mot oss på en hyggelig måte, slikt er alltid kjekt. Vi fikk fortøyd Oda korrekt og når alt så bra ut tok vi tar første tur opp i sentrum av byen. Det er hele 5 minutter å gå fra Marinaen – over en bru og vips så  er man i sentrum av Santa Cruz

… over denne broen

….og vips så er sentrum der gitt

Dette er parken man møter….

Cruz betyr kors.
Mye historie og endel skulpturer plassert rundt omkring i sentrum, jeg viser bare to…

Hit kan man faktisk reise på storbyferie, kan anbefales. God temperatur og man må ikke ligge på en badestrand hele tiden ….

For de som ikke vet det, så er det trikk her også….

La Laguna
….vi dro på trikketur til den opprinnelige sentrumet av Santa Cruz, som heter La Laguna. Det ligger en trikketur på ca 30 min fra sentrum – og det er oppover….

Da møter man dette
Fantastiske gamle hus som tildels er restaurert, museum, kaffer og restauranter og et vel av ulike type butikker. Vi var der på Spanias nasjonaldag. Da hadde folk fri og mange var ute å koste seg i finværet, satt på kaffene og spiste og hygget seg.

El Corte Ingles er min drømmebutikk i Spania … her har de ALT hva hjerte måtte ønske også har de også en fantastisk matbutikk…. litt som Jacobs 🙂

Vi leide bil i to dager, eller rettere sagt jeg leide bil fordi Skippern har ikke med seg førerkortet. Da kunne jo jeg bestemme hvilken bil vi skulle leie.
Det ble en liten rød Citroen C1 er biltypen. Liten og snerten.
Den gikk som ei kule

Det ble to dager med kjøretur igrunnen til nesten over hele øya + en tur innom IKEA

Kjøretur til Teide

…. for den skarpe leseren så ser dere at vi har mer klær på oss, her er det 16 grader..hrrrrrrrrrrrrrrr 🙂

Vi kom ikke opp på toppen av Teide, taubanen gikk ikke den dagen pga for mye vind. For å gå opp med guide er det 3 mnd  ventetid 🙁

Men vi gikk oss en tur i dette spesielle landskapet, 3 ulike typer lava

.. siste utbruddet var i 1798, det ser man her i det mørkeste feltet av Teide

Los Gigangetes

På sørvest kysten kom vi til en liten badelandsby, hvor det er en kjent fjellformasjon som heter Los Gigantes.
Det er en fjellsiden som går rett nedi havet.

Tilbake til Santa Cruz

Et av landemerkene når man kommer inn til havna er Operaen, den er designet som et seil

I fjærsteinene var det tegnet bilder av  ulike artister.

Dette var en spennende uke i Santa Cruz og i havna lå det båter fra mange nasjonaliteter. Det er alltid hyggelig å bli litt kjent de som ligger rundt deg. Vi fikk også hilse på et ungt norsk par som bodde i sin båt. De hadde en liten gutt som het Theodor, hele 3 mnd, han var født på universitetssykehuset der. Det hadde gått helt supert.
Takk for denne gang Santa Cruz og vi kommer gjerne tilbake igjen til denne flotte byen som rommer så mye.

Søndag 15. oktober satte vi kurs for Las Palmas. Her blir de siste 3 ukene i Europa før vi setter kurs for Cap Verde og Vestindia.
Men først 3 uker med klargjøring og ikke minst siste uken så kommer våre venner Aud og Per på besøk til Las Palmas. De skal bo på hotell Catalina som er ARC hotell og det ligger rett ved Marinaen. De har med litt båtdeler også 🙂
Vi gleder oss.

Dette innlegget ble publisert i Langtur 2017-2018. Bokmerk permalenken.

2 kommentarer til Santa Cruz, Tenerife

1. Inger Lucia Søjbjerg sier:

Så godt at bloggen kom opp igjen. Etter en lang arbeidsdag er det oppkivkende å lese om oppholdet deres i Santa Cruz. Du gir veldig gode skildringer av opplevelsene deres og dine flotte bilder underbygger biskrivelsene.

Det er stengt for kommentarer.