Tranøy, Ramsundet og Vallebukta

Tranøy
23.juli kom vi til Tranøy som ligger helt nord på Hamarøy. På turen sørover fikk vi syn på Stetind, et utrolig vakkert fjell men bratt. Ellers er det mange vakre fjell omkring

23.juli Tranøy 013

Denne tranen tar imot alle båtturistene i havna

23.juli Tranøy 01423.juli Tranøy 015…disse damene har et fantastisk utsyn

23.juli Tranøy 034… Tranøy er kjent for mange skulpturer ute i naturen, det gir en ekstra dimensjon…

Det var faktisk litt «trøkk»i havna, moro det med mye folk rundt oss. V fikk hilse på S/Y Cirkeline 2, de har vi møtt litt på ulike steder her nord..http://cirkeline2.wordpress.com/.
Morsomt å lese andres blogg

Vi fikk en god og hyggelig middag på Tranøy fyr sammen med Eilev og Randi og ikke minst fantastisk omgivelser, se selv, dette er broen ut til fyret…
23.juli Tranøy 018

23.juli Tranøy 019… fyrets er majestetisk…

23.juli Tranøy 026.. vilt og vakkert, med Lofotveggen i bakgrunn

Ramsundet
Men først hadde vi  i går (22.juli) var det en flott tur sydover i Ramsundet

23.juli Ramsund 004 (1)23.juli Ramsund 004 (3)23.juli Ramsund 004 (2)Det er noen begrensninger for å gå igjennom dette sundet, ikke stikke dypere enn 3 meter og ikke mastehøyde over 19 meter også kun norske fartøy…. – ellers går det bra. Det var lite folk som bodde langs dette sundet og noe av grunnen til det kom frem etter hvert, her har militære en base, det lå 2 kystvaktskip og en del gamle militær skip. Så militære hadde stor tilstedeværelse her. Det står i vår LOS bok at utenlandske fartøy ikke har adgang til å ferdes sundet…om det stemmer lengre vet vi ikke helt.
Etter hvert fikk vi god bør ut av sundet og en kort seiletappe i Ofotfjorden før vi rundet inn mot Vallebukta, med mål til Ungsmaløya. Øya ligger rett ved munningen til Æfjorden. En nydelig lagune som er helt beskyttet og her var det ikke folk å se bare stup bratte fjell.

Vallebukta

23.juli Vallebukta 007

Skipperen tar utsyn og sjekk i den omkringliggende området og med litt ettertanke etter middag kom han med forslag om at vi kunne ta oss en fjelltur, joda vi dro avgårde etter middag kl.19.30…. det var nydelig sol og det er jo lyst hele natta. På toppen skulle vi….

23.juli Vallebukta 01123.juli Vallebukta 01423.juli Vallebukta 013Oda og en annen båt som ligger for anker ser man i bukta, og nabofjellet vi hadde utsikt til. De nord-norske fjella er majestetiske. Som man ser er det bratt opp.

23.juli Vallebukta 01523.juli Vallebukta 016..etter 2 timer og 15 minutter kom vi opp på toppen Valletind 833 moh… wow, der ble vi belønnet med både 3G dekning og et vakkert 360 graders utsyn. Aud og Per fikk en sms …

Bak Lars kan man se Lofotveggen. Det var bratt og morsomt å komme opp…. jippi.
Tilbaketuren ned fra fjellet tok tidsmessig like lang som turen opp, men vi tok noen stopp, så på det utrolige flotte utsikten og spiste gode søte moltebær… når vi etter hvert kom ombord i Oda tok vi oss en dukkert i sjøen hvor det var hele 13 grader men vi så varme etter en lang fjelltur, det gjorde bare godt, etter dette krøp vi til køys. Vi var utrolig fornøyde med oss selv og var enige om at dette hadde vært en fin tur….

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.

En kommentar til Tranøy, Ramsundet og Vallebukta

1. Per sier:

Flotte foto og hyggelig å se at dere storkoser dere med seiling, opplevelser og fjellturer underveis. Storartet! Ps. Lars må få litt farge på magen og 🙂

Det er stengt for kommentarer.