Hjartøya, Leka og Villa

Villa Fyr (25)Nå har vi kommet til Nord-Trøndelag. Men på vei fra Sandnessjøen så stoppet vi på Hjartøya. Ei øy utenfor Sandnessjøen. Denne øya er et av mange «jordbærsted» langs Helgelandsskysten,  vi  har ankret opp i denne bukta hver gang vi enten er på vei nord eller sørover. Det er en veldig godt beskyttet lagune. Vi var her første gang i 2005, og tillater været det har man et fantastisk utsyn mot De syv søstre.

Øya Leka ble neste stopp, 61 NM ble denne dagens etappe på. Første gang vi var på Leka var i 2005. I gjestehavna nord på øya var det fullt, men vi gikk bare rundt en liten odde og ankret opp. Nå var klokka 20.00 og vi hadde lyst å se om den lokale pubben var i virksomhet, den ligger ca 7oo meter fra havna. Pubben var i full virke. Her møttes seilere, båtfolk og de lokale. Han som drev stedet i dag var egentlig fra Leka, men hadde bodd mange år i Sykkylven og jobbet på Ekornes. Nå hadde han flyttet tilbake til Leka og tatt over driften av pubben.  Etter som vi pratet viste det seg at hans kone bakte ferskt brød denne kvelden, jeg var ikke seinere enn  å få kjøpt ett brød. Morsomt. Leka er egen kommune og det bor 500 personer på denne øya.Map of leka

Neste dag skulle vinden friske litt mer fra vest og nordvest. Her skulle det gå unna…. vi kom oss sør for Rørvik, til et lita øy som heter Villa.

Map of villa fyr

Denne øya ligger i den indre leden i Flatanger. Et spennende besøk ikke minst pga et fyr – Villa Fyr. Lyset fra dette fyret ble slukket i 1859, og da var det Norges, sannsynligvis også verdens siste kullblussfyr. Da det ble bygd i 1839, var det også det første fyret som ble bygd mellom Agdenes og den russiske grensen…..

Villa Fyr (7)

Da var Norge i union med Sverige – se bilde. (1839)
Vi var så heldig å møte et ektepar fra Gudbrandsdalen, han hadde jobbet 17.år med restaurering av Nidarosdomen og hun var arkivar. De reiste rundt å holdt i stand ulike fyr langs vår lange kyst i sommer med to barn. Dette er jo Norsk kulturarv og kyst historie. Spennende å møte disse to.

Det ble brukt 200 tønner med kull hver vinter. Fyrte fra september til april…

Fruen har på seg «sommerlua» og synes nok det er litt høyt.. 20 meter, kjærestenmin koser seg….
Villa Fyr (9) Villa Fyr (15) Villa Fyr (21) Villa Fyr (22) Villa Fyr (23)

Dette innlegget ble publisert i Kjerringøy-Molde 2015, Ukategorisert. Bokmerk permalenken.